آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

کوالکام به وعده دادن ادامه می‌دهد: آینده‌ای درخشان در انتظار کامپیوترهای ویندوزی مبتنی‌بر آرم

  • -
کوالکام به وعده دادن ادامه می‌دهد: آینده‌ای درخشان در انتظار کامپیوترهای ویندوزی مبتنی‌بر آرم

کوالکام در همایشی جدید گفت به‌لطف حمایت‌های مایکروسافت، همکاری عمیق‌تر با ادوبی و اتکا بر هوش مصنوعی قصد دارد پردازنده‌های پرقدرتی برای پلتفرم Windows on ARM تولید کند.

پنج سال از زمانی که پلتفرم Windows on ARM (یا به روایت کوالکام، Windows on Snapdragon) معرفی شد، می‌گذرد. در طول این چند سال شرکت‌های بزرگی تلاش کرده‌اند نسخه‌ای از سیستم‌عامل ویندوز را که برای معماری آرم توسعه داده شده است بهینه‌تر کنند، اما با وجود تمامی تلاش‌ها، این پلتفرم هنوز به بلوغ کافی نرسیده است.

اپل در پروژه‌ای بزرگ، توانست با موفقیت پردازنده‌های اختصاصی مبتنی‌بر آرم را وارد کامپیوترهای سری مک کند و با بهینه‌سازی نرم‌افزار،‌ تعداد زیادی از کاربران را به سمت پلتفرم خود بکشاند. همکاری بین مایکروسافت و کوالکام هنوز در دنیای کامپیوترهای ویندوزی جواب نداده و پردازنده‌های اینتل و AMD همچنان محبوب‌ترند.

مایکروسافت و کوالکام از همان ابتدا می‌دانستند که رقابت با اینتل و AMD کار ساده‌ای نیست، این دو شرکت سال‌ها است بازار پردازنده را قبضه کرده‌اند و در هر نسل، پیشرفت‌های قابل توجهی ارائه می‌دهند. مایکروسافت و کوالکام با Windows on ARM در تلاش‌اند با میراث طولانی‌مدت کامپیوترهای سنتی مبارزه کنند و برای عملی کردن این هدف باید پلتفرمی بسازند که با نرم‌افزارهای قدیمی سازگار باشد.

اجرای نرم‌افزارهای قدیمی روی کامپیوترهای آرم بدون اتکا بر سیستم‌های شبیه‌ساز ممکن نبود و مایکروسافت به‌خوبی این را می‌دانست. شرکت ردموندی پروژه‌ی شکست‌خورده‌ی Windows RT را در روزهای نخست ویندوز ۸ روی کار آورد. همان‌طورکه می‌شد انتظار داشت، نسخه‌ی آرم ویندوز ۱۰ شامل شبیه‌ساز بود، اما صرفاً برای اپلیکیشن‌های x86 و نه x64. این تصمیم اشتباه تا زمان انتشار ویندوز ۱۱ برطرف نشد.

مشکل دیگر پلتفرم Windows on ARM این است که کامپیوترهای ویندوزی مجهز به پردازنده‌ی آرم قدرت پردازشی زیادی ندارند. کامپیوترهای اولیه‌ی مبتنی‌بر Windows on ARM عمر باتری خوبی داشتند و گاهی اوقات بدون فن تولید می‌شدند، اما قدرت پایین باعث می‌شد این کامپیوترها گزینه‌ی جذابی نباشند. چند سال طول کشید تا کوالکام اولین پردازنده‌ی پرقدرت و کم‌مصرف (Snapdragon 8xc Gen 3) را بسازد.

با وجود تمامی مشکلات و تلاش‌ها، همچنان بازار کامپیوترهای ویندوزی تا حد زیادی تحت سلطه‌ی اینتل و ای ام دی است. کوالکام در همایش اسنپدراگون ۲۰۲۲ مباحث مختلفی را درباره‌ی پردازنده‌های خانواده‌ی اسنپدراگون مطرح کرد. این شرکت افزون‌بر رونمایی چند تراشه‌ی جدید، از همکاری رسمی با ادوبی خبر داد. به موجب این همکاری، تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌های ادوبی شامل Adobe Fresco و Adobe Acrobat در حالت نیتیو و بدون نیاز به شبیه‌ساز، به پلتفرم Windows on ARM می‌آیند.

براساس نوشته‌ی نوت‌بوک‌چک، کوالکام همچنین قصد دارد بیش از پیش روی هوش مصنوعی متمرکز شود. کامپیوترهای ویندوزی به‌طور معمول تراشه‌ای مجزا برای مدیریت پردازش‌های هوش مصنوعی ندارند و به جای این تراشه، به پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی اتکا می‌کنند.

Snapdragon 8xc Gen 3 واحدی مستقل برای پردازش‌های هوش مصنوعی دارد. کوالکام می‌گوید استفاده از این واحد مستقل باعث می‌شود قدرت پردازنده در برخی از سناریوها به‌شکل قابل توجهی بهبود پیدا کند؛ مثلاً به هنگام برقراری تماس ویدیویی در پلتفرم Zoom، جایی که قابلیت‌ حذف نویز و تاری پس‌زمینه فعال است.

کوالکام در همایش اسنپدراگون ۲۰۲۲ گفت که روی ادامه‌ی پشتیبانی مایکروسافت از پلتفرم Windows on ARM حساب باز می‌کند. مایکروسافت به‌شدت در تلاش است تعداد اپلیکیشن‌های نیتیو آرم را بیشتر کند. این شرکت اخیراً کیت جدیدی برای توسعه‌دهندگان معرفی کرده است که از پردازنده‌ی سری اسنپدراگون استفاده می‌کند.

کوالکام می‌گوید در آینده قدرت دستگاه‌های ویندوزی مبتنی‌بر معماری آرم به‌شدت افزایش می‌یابد. این شرکت اخیراً برند جدید Oryon را معرفی کرده که مختص‌به پردازنده‌های کامپیوتری است. کوالکام وعده داده که پردازنده‌‌های Oryon قدرت بیشتری داشته باشند.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه