آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

4 دلیل برای آنکه اشتراک فیلیمو خود را تمدید نکنید!

  • -
4 دلیل برای آنکه اشتراک فیلیمو خود را تمدید نکنید!

فیلیمو در بازه یک ماه، قیمت اشتراک خود را 3 برابرافزایش داد و این درحالی است که هیچ‌کدام از ایرادات این سرویس رفع نشده است.

با توسعه سرعت و کیفیت اینترنت خانگی و اینترنت همراه، شاهد روی کار آمدن VODها یا سرویس‌های ویدیو به‌هنگام درخواست در ایران هستیم. در این سرویس‌ها برخلاف تلویزیون، نیازی به تماشای برنامه‌ها به ترتیب پخش نیست و در هر زمان با انتخاب هر برنامه، فیلم یا سریال، می‌توانید آن را تماشا کنید.

فیلیمو یکی از دو سرویس برجسته پخش آنلاین فیلم و سریال اشتراکی (زیر مجموعه VOD‌ها) در ایران است که در سال 93 به عنوان بخشی از سایت آپارات راه‌اندازی شد. این سرویس در سال 94 به صورت مجزا در اپلیکیشن فیلیمو ارایه شد و شرکت صباایده (شرکت مادر آپارات، فیلیمو و صباویژن) فیلیمو را به طور کلی از آپارات جدا کرد.

حالا فیلیمو بزرگ‌ترین بازار را در میان سرویس‌های پخش آنلاین فیلم و سریال اشتراکی در ایران دارد و همراه نماوا، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراجع اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی، تماشای سریال‌ها و برنامه‌های اختصاصی سینمای خانگی محسوب می‌شود.

فیلیمو که به لطف پاندمی ویروس کرونا و فیلتر شدن سایت‌های دانلود فیلم و سریال در کشور، موفق به جذب چند هزار کاربر شده است، برخی ایرادات پایه‌ای و اساسی دارد که هیچ عزمی برای رفع آن‌ها دیده نمی‌شود، در نقطه مقابل روزبه‌روز به این مشکلات افزوده شده و مدیران آن نیز توجهی به انتقادات کاربران از خود نشان نمی‌دهند.

در حال حاضر عمده اعتراض کاربران به افزایش قیمت اشتراک این سرویس است که در کمتر از یک ماه، نزدیک به 3 برابر رشد داشته، اما به جز موضوع قیمت حق اشتراک، نواقص مهم دیگری در سرویس فیلیمو دیده می‎‌شود که تعدادی از آن‌ها در چند سال گذشته نیز وجود داشته و تاکنون رفع نشده است.

در این مطلب به ایرادات و نواقص اساسی فیلیمو نگاهی خواهیم داشت و 4 موردی که شما را از تمدید اشتراک این سرویس پشیمان می‌کند، برخواهیم شمرد، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

کاربر در مقام سرمایه‌‎گذار

قیمت اشتراک ماهانه فیلیمو در ابتدای اسفند 99 حدود 30 هزار تومان بود، اما در طول اسفند این حق اشتراک با افزایش تقریبا دو برابری به 59 هزار تومان رسید و حالا در کمتر از یک ماه، مجددا با افزایش حدودا دو برابری، 99 هزار تومان اعلام شده است. مدیران فیلیمو دلیل افزایش قیمت اشتراک این سرویس را رشد کمی و کیفی تولیدات اختصاصی در طول سال جاری و تلاش برای ورود به بورس اعلام کردند.

این موارد در حالی مطرح می‌شود که درآمد فیلیمو تنها از طریق هزینه اشتراک کاربران تامین نمی‌شود. اولا باید ذکر کرد که این پلتفرم با وجود دریافت اشتراک، در ابتدای برخی فیلم و سریال‌ها، تبلیغات ویدیویی به کاربران نشان می‌دهد که در ادامه به این موضوع به طور اختصاصی خواهیم پرداخت، اما بخشی از درآمد فیلیمو از همین تبلیغات پیش از پخش برنامه‌ها تامین می‌شود. همچنین بخش دیگری از درآمد فیلیمو از طریق اپراتورها تامین می‌شود و این سرویس درصدی از فروش ترافیک اینترنتی اپراتورها را نیز دریافت می‌کند، اما باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها در فیلیمو هستیم!

نکته دیگر توجیه نامتعارف مدیران فیلیمو برای افزایش قیمت این پلتفرم است. فیلیمو بر اساس چه منطقی می‌خواهد هزینه ورود به بورس را از جیب کاربران خود تامین کند؟ کاربران برای تماشای فیلم و سریال به فیلیمو می‌آیند، نه آنکه بر روی آینده آن سرمایه‌گذاری کنند. فیلیمو اگر به توسعه خدمات خود در آینده چشم دوخته، باید سرمایه‌گذار پیدا کند، نه این که از کاربران پول بیشتر بگیرد، پول را باید از سهام‌دار تامین کرد نه کاربر، این دو با هم فرق دارند!

یکی دیگر از دلایل گرانی حق اشتراک، افزایش تعداد و کیفیت سریال‌های اختصاصی این سرویس در آینده است. اتفاقی که قرار است در آینده رخ دهد و کاربر باید حالا هزینه آن را پرداخت کند. به طور کلی چه اطمینانی وجود دارد که سریال‌هایی که در آینده ساخته می‌شود، باب میل مخاطب باشد؟ چه تضمینی وجود دارد که این سریال‌ها نیز مانند برخی نمونه‌های قبلی نیمه کاره رها نشوند؟ در همه جای دنیا متداول است که ابتدا کاربران خدمات را دیده و بعد نسبت به خرید اشتراک اقدام کنند، نه آن که به وعده ارائه خدمات در آینده، در حال حاضر هزینه بیشتری را پرداخت کنند!

این دلایل از نظر کاربران قابل قبول نیست و اعتراض‌های گسترده به افزایش قیمت این سرویس آن هم در دو مرتبه و تا 3 برابر قیمت یک ماه پیش نیز به همین دلیل است. خود موضوع افزایش دو مرحله‌ای قیمت نشان می‌دهد مدیران فیلیمو دیدگاه درستی نسبت به آینده خود ندارند و بار اول به مقدار کافی، هزینه‌ها را افزایش ندادند. اما حالا هزینه 30 هزار تومانی به 100 هزار تومان رسیده تا در آینده سریال‌هایی تولید شود که معلوم نیست چه کیفیتی دارند و اصلا مخاطب تمایلی برای پرداخت حق اشتراک برای تماشای آن‌ها داشته باشد یا نه!

یادتان باشد که به تمام قیمت‌‌های اعلام شده باید ۹ درصد مالیات را هم اضافه کنید! مثلا برای خرید اشتراک یک ماهه‌ای که در حال حاضر مثلا با تخفیف ۶۹ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد، باید 75 هزار و 500 تومان پرداخت نمایید!

باز هم تبلیغات

حتی با وجود افزایش قیمت اشتراک فیلیمو، تبلیغات ابتدای نمایش فیلم‌ها و سریال‌ها حذف نشده و کاربر مجبور است تبلیغات مزاحم در ابتدای فیلم و سریال‌ها را تجربه کند. نمایش تبلیغات برای سرویس‌هایی است که هزینه اشتراک دریافت نمی‌کنند و برای تامین بودجه خود در ابتدا یا میان پخش فیلم، تبلیغات نشان می‌دهند.

حتی در دنیای خارج از VODها نیز قانون همین است، به طور مثال اکثر اپلیکیشن‌های رایگان هنگام دسترسی کاربر به بخش‌های مختلف برنامه، تبلیغات پخش می‌کنند یا تعدادی از بازی‌ها در ازای تماشای تبلیغات، به کاربر امتیاز می‌دهند. اما اپلیکیشن‌ها و بازی‌های پولی به این شکل نیستند، زمانی که شما پول پرداخت می‌کنید، یعنی حق اشتراک دارید و دیگر نباید معطل پخش تبلیغات باشید.

اگر قرار باشد کاربر همانند سرویس‌های رایگان، در ابتدای فیلم تبلیغات مشاهده کند، پس چه دلیلی برای خرید اشتراک وجود دارد؟ آن هم درحالی که اکثر فیلم‌ها و سریال‌های فیلیمو در پلتفرم‌های رایگان پخش آنلاین فیلم و سریال نیز قابل مشاهده هستند.

پخش تبلیغات در پلتفرم آنلاین کاری متداول و قابل توجیه است، اما از سرویسی که حق اشتراک دریافت می‌کند و اتفاقا قیمت اشتراک خودش را تا 3 برابر افزایش می‌دهد، انتظار می‌رود حداقل برای احترام و قدردانی از کاربران، تبلیغات مزاحم اول فیلم و سریال‌ها را بردارد، کاری که فیلیمو تاکنون انجام نداده است.

تخفیفات شاه عبد‌العظیمی

قطعا تاکنون بارها ضرب‌المثل تعارف شاه عبد‌العظیمی را شنیده‌اید، تعارفی که بیان می‌شود اما توخالی و پوچ است. حکایت تخفیف‌های فیلیمو نیز به همین شکل است. فیلیمو عادت دارد که قیمت اشتراک سرویس‌هایش را بالا بگیرد، بعد با تخفیف 40 درصدی به کاربران بفروشد، لابد کاربران هم باید خوشحال شوند که 40 درصد تخفیف گرفته‌اند، اما فیلیمو نمی‌داند که کاربران باهوش‌تر از این حرف‌ها هستند.

مشخص نیست چرا فیلیمو به جای آنکه مانند رقیبش با کاربران صادق باشد و یک قیمت سر راست برای سرویس‌هایش تعیین کند، به دنبال فروش مکارانه است. به هیچ وجه قصد تمجید از رقبا را نداریم، ولی اگر سری به باقی VOD‌های ایرانی بزنید، می‌بینید که قیمت اشتراک‌شان بدون تخفیف‌های چند ده درصدی، باز هم از فیلیمو کمتر است!

جدا از قیمت گران‌تر فیلیمو، تخفیفات این شرکت همواره پا برجا هستند، سوال مهم آن است تخفیفی که همواره وجود دارد، آیا واقعا تخفیف است؟ فیلیمو برای احترام به کاربر تخفیف می‌گذارد یا برای فریب او؟ در ماه‌های اخیر حق اشتراک فیلیمو همواره با تخفیف‌های 20 تا 50 درصدی همراه بوده که تنها یک ترفند کوچه‌بازاری برای ترغیب کردن کاربران است تا گمان کنند که هنگام خرید اشتراک، سود می‌کنند!

آرشیوی که طبل تو خالی است

آرشیو فیلیمو حرف و حدیث‌های فراوانی دارد. داستان از آنجایی شروع می‌شود که در سال 98 اکثر سایت‌های دانلود فیلم و سریال در کشور فیلتر و مسدود شدند، از همان زمان تعداد کاربران VOD‌ها رشد چشمگیری پیدا کردند و آن‌ها به عنوان جایگزین سایت‌های دانلود معرفی شدند. مدیران فیلیمو بارها اعلام کردند که بدون حمایت‌های دولتی فعالیت می‌کنند اما فیلتر سایت‌های دانلود فیلم و سریال، بعد از تولید سریال نهنگ آبی توسط فیلیمو، به دومین سکوی جهش این پلتفرم تبدیل شد.

پس از مسدودسازی و محدود کردن سایت‌های دانلود فیلم و سریال، فیلیمو همان فیلم‌ها و همان سریال‌ها را با دوبله قدیمی و با همان زیرنویس‌ها، وارد آرشیو خود کرد، البته به مرور زمان برخی دوبله‌ها و زیرنویس‌ها اختصاصی شدند اما کلیت آرشیوی که امروز فیلیمو به آن افتخار می‌کند، همان چیزی است که سال‌ها در سایت‌های دانلود فیلم و سریال به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داشت و چه بسا همین حالا خیلی از افراد در هارد خودشان آن‌ها را داشته باشند!

سریال‌های فیلیمو با بالاترین امتیاز

حتی بسیاری از تولید کنندگان زیرنویس فارسی فیلم‌ها و سریال‌ها با سایت‌های دانلود آن‌ها قرارداد داشتند و از این راه درآمد کسب می‌کردند، اما فیلیمو بدون رعایت حق تولید کننده محتوا از این زیرنویس‌ها در آرشیو خود استفاده کرده و می‌کند.

با این وجود باز هم آرشیو فیلیمو کامل نیست، می‌توان گفت سریال‌های اختصاصی فیلیمو شاید یک درصد از کل محتوای آرشیوی آن را هم در بر نگیرد و دیگر محتوای فیلیمو همان فیلم و سریال‌هایی است که از قبل به آن‌ها دسترسی داشتیم.

جدیدا تعدادی سریال به صورت اختصاصی از فیلیمو دوبله می‌شود اما این روند به کندی پیش می‌رود و سریالی که 4 سال پیش تمام شده، همچنان به طور کامل در سایت فیلیمو در دسترس نیست، تعداد زیادی از فیلم و سریال‌های مطرح نیز جایی در آرشیو فیلیمو ندارند.

کیفیت فیلم‌ها و سریال‌های جدید اضافه شده به فیلیمو نیز مورد بحث است، اگر نگاهی به فیلم‌ها و سریال‌های جدید فیلیمو بیندازید، با موجی از عناوین درجه دو و سه با کارگردان‌ها و بازیگران ناشناخته مواجه می‌شوید که اکثرا تولید کشورهای کره، ترکیه یا چند کشور اروپایی هستند و برای بسیاری از کاربران ارزش تماشا ندارند.

بنابراین از کل آرشیو چند صد هزار عنوانی فیلیمو، تنها فیلم‌ها و سریال‌های جدید ایرانی شاید ارزش دیدن داشته باشند و حتی بسیاری از فیلم‌های جدید خارجی که با تاخیر و کلی سانسور و تحریف عرضه می‌شوند نیز به درد تماشا نمی‌خورند!

نمی‌ارزد…

فیلیمو ایرادات بزرگ و کوچک بسیاری دارد که موجب می‌شود، خرید اشتراک آن ارزش نداشته باشد. اول آن که هزینه اشتراک فیلیمو زیاد است و حداقل باید یک سوم کاهش پیدا کند، مورد دوم استراتژی افزایش قیمت فیلیمو است که هیچ اعتمادی به آن نیست و شاید در آینده نیز دوباره شاهد افزایش چشمگیرش باشیم.

نکته دیگر امکاناتی است که به وسیله خرید اشتراک به شما عرضه می‌شود، اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، اشتراک فیلیمو تنها برای چند سریال ایرانی است که در ماه از طریق فیلیمو پخش می‌شوند و سایر فیلم و سریال‌های خارجی با سرعت و کیفیت بالا از طریق سایت‌های دانلود فیلم و سریالی که هنوز فیلتر نشده‌اند، در دسترس هستند.

قطعا تمام سریال‌های فیلیمو هم برای کاربران جذاب نیستند و فیلمنامه، موضوع، بازیگران و کارگردان این سریال‌ها، همه کاربران را جذب نمی‌کند، بنابراین با یک حساب سرانگشتی ساده شما دارید بیش از حد برای سریال‌ها پول می‌دهید.

جدا از آن، داشتن اشتراک فیلیمو فایده دیگری ندارد، به عنوان مثال حالا که سینماها بازگشایی شده، هزینه تماشای فیلم‌ها در اکران آنلاین فیلیمو با داشتن اشتراک و بدون داشتن اشتراک تفاوتی ندارد، یعنی فیلیمو برای مشترکین خود حتی یک تخفیف چند درصدی هم قائل نشده است. بنابراین عملا اشتراک یک ماهه شما با آن قیمت فضایی، عملا برای دیدن 4 قسمت از یک یا نهایتا دو سریال ایرانی است که شاید ارزش تماشا هم نداشته باشند؛ تازه آن سریال را می‌توان به صورت کاملا رایگان هم از برخی پلتفرم‌های دیگر همچون روبیکا دید!

یکی دیگر از دلایل مهمی که کاربران را از خرید اشتراک فیلیمو منصرف می‌کند، عدم احترام به حقوق مصرف کنندگان است. در فیلیمو کاربر اشتراک می‌خرد اما باز هم در ابتدای هر فیلم و سریال باید صبر کند تا تبلیغات پخش و تمام شود!

البته فیلیمو نه تنها به کاربران خود، بلکه به شهروندان نیز احترام نمی‌گذارد، چندی پیش بود که انسان‌های تابلونما برای تبلیغ یکی از سریال‌های فیلیمو در شهر تهران، جنجال‌آفرین شد، فیلیمو در شیوه تبلیغاتی جدید خود به آدم‌ها پول می‌داد تا تابلو‌های فیلیمو را به مدت 8 ساعت در شهر بچرخانند، بسیاری از کاشناسان این کار را توهین به این افراد و حقوق شهروندی دانستند و نسبت به این شیوه تبلیغاتی اعتراض کردند.

در این سرویس ثبات قیمتی وجود ندارد و ممکن است شما امروز 25 هزار تومان برای حق اشتراک پرداخت کنید اما ماه بعد این هزینه 3 برابر شود، تازه با تخفیف! حتی فیلیموباکس هم نسبت به مدل‌های مشابه بازار گران‌تر است و همراه آن اشتراک هدیه کم‌تری به کاربر داده می‌شود.

فیلیمو با توجه به همه این درآمدها، نسخه iOS اپلیکیشن خود را تولید نکرده و آیفون‌دارها باید از وب‌اپ فیلیمو استفاده کنند. در این سرویس نمی‌توان فیلم‌ها را دانلود کرد، امکان پرداخت هزینه کمتر برای تماشای یک فیلم یا سریال نیز وجود ندارد.

همه اینها نشان می‌دهد سایت‌های دانلود فیلم و سریال با زیرنویس‌ها و دوبله‌های اختصاصی خود، بسیار بهتر و به صرفه‌تر از فیلیمو عمل می‌کردند که متاسفانه با فیلترینگ و مسدودسازی، همه آن‌ها در حال فروپاشی هستند. امیدواریم که فیلیمو به همان اندازه که هزینه اشتراک کاربران را بالا برده است، برای افزایش کیفیت کاری‌اش نیز وقت بگذارد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه