آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

Exynos 2200 با گرافیک AMD و پشتیبانی از رهگیر پرتو معرفی شد

  • -
Exynos 2200 با گرافیک AMD و پشتیبانی از رهگیر پرتو معرفی شد

بعد از گمانه‌زنی‌های متعدد، سامسونگ بالأخره تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ را با گرافیک AMD و پشتیبانی از رهگیری پرتو معرفی کرد.

پیش‌تر اعلام شد که تراشه‌ی پرچم‌دار جدید سامسونگ در تاریخ ۱۱ ژانویه رونمایی می‌شود؛ اما پس از انتشار خبر موکول‌‌ شدن رویداد معرفی به روزی دیگر، گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی عرضه‌ی گلکسی S22 بدون این تراشه آغاز شد. اکنون و در‌ حالی‌که یک هفته از تاریخ اولیه‌ی تعیین‌شده برای معرفی تراشه می‌گذرد، کره‌ای‌ها از Exynos 2200 پرده برداشتند.

اگزینوس ۲۲۰۰ مجموعه‌ای از قابلیت‌های جدید را در بطن خود دارد، از پردازنده‌ی گرافیکی AMD با معماری RDNA2 و پشتیبانی از رهگیری پرتو گرفته تا جدیدترین هسته‌های پردازشی ARM، همگی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا ما را برای تراشه‌ی جدید سامسونگ هیجان‌زده کنند. تولید انبوه Exynos 2200 آغاز شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که عملکرد آن را در دل گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی S22 تجربه کنیم.

تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ با لیتوگرافی ۴ نانومتری جدید سامسونگ تولید می‌شود. این تراشه از ترکیب یک هسته‌ی پرقدرت Cortex X2، سه هسته‌ی میانی Cortex-A710 و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A510 در قالب سه کلاستر به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی خود استفاده می‌کند. کره‌ای‌ها فرکانس هسته‌ها را اعلام نکرده‌اند؛ اما انتظار می‌رود که کلاسترهای پرقدرت، میانی و کم‌مصرف به‌ترتیب با فرکانس ۲٫۸، ۲٫۵ و ۱٫۸ تا ۲ گیگاهرتز کار کنند.

سامسونگ می‌گوید گرافیک هیبریدی Xclipse 920 مبتنی‌‌ بر معماری RDNA2 شرکت AMD در سطحی میان دستگاه‌های موبایل و کنسول‌های بازی قرار می‌گیرد. این پردازنده‌ی گرافیکی با نمایشگرهای 4K و +QHD به‌‌ ترتیب با نرخ نوسازی ۱۲۰ و ۱۴۴ هرتز سازگاری دارد و از شتاب‌دهنده‌های سخت‌افزاری موردنیاز برای رهگیری پرتو و سایه‌زنی با نرخ متغیّر (VRS) پشتیبانی می‌کند. VRS به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با کاهش نرخ سایه‌زنی در ناحیه‌هایی با تغییرات محدود، مصرف انرژی را پایین بیاورند. اگزینوس ۲۲۰۰ از فناوری AMIGO برای مدیریت بهینه‌تر منابع سخت‌افزاری نیز بهره می‌برد.

تراشه‌ی پرچم‌دار جدید سامسونگ از ماژول‌های رم LPDDR5 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.1 پشتیبانی می‌کند و بر‌ اساس ادعای کره‌ای‌ها، بازی‌ها را سریع‌تر و با نرخ فریم بالایی اجرا می‌کند.

واحد پردازش عصبی اگزینوس ۲۲۰۰ اکنون دو هسته‌ای است و در‌ مقایسه با نسل گذشته دو برابر عملکرد بهتری ارائه می‌دهد؛ بنابراین پردازش‌های هوش مصنوعی، عکاسی سریع‌تر و قابل اطمینان‌تری دارد.

مودم 5G اگزینوس ۲۲۰۰

پردازش تصویر (ISP) اگزینوس ۲۲۰۰ در مقایسه‌‌ با اگزینوس ۲۱۰۰ تغییر چندانی نکرده است و از حسگرهای ۲۰۰ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. افزون‌براین، می‌تواند تصاویر ۱۰۸ مگاپیکسلی با سرعت ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه و ۶۴ مگاپیکسل+ ۳۲ مگاپیکسل را به‌‌ صورت هم‌زمان با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت کند.

در بخش ویدئو، تراشه‌ی جدید سامسونگ می‌تواند ویدئوهای 4K و 8K را به‌ترتیب با سرعت ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه و ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه همراه‌‌ با فناوری +HDR10 ضبط کند. اگزینوس ۲۲۰۰ همچنین می‌تواند ویدئوهای 8K را با سرعت ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه و ویدئوهای 4K با سرعت ۲۴۰ فریم‌برثانیه پخش کند.

تراشه جدید دارای یک مودم 5G یکپارچه با پشتیبانی از شبکه‌های mmWave و زیر ۶ گیگاهرتز (sub-6GHz) است. سرعت دانلود تئوری تا ۱۰ گیگابیت‌برثانیه در حالت EN-DC (رادیو جدید E-UTRAN با 4G+5G)، ۷٫۳۵ گیگابیت‌برثانیه در شبکه‌های mmWave و ۵٫۱ گیگابیت‌برثانیه در شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز ارائه می‌شود. سرعت آپلود در شبکه‌های mmWave به ۳٫۶۷ گیگابیت‌برثانیه و در شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز به ۲٫۵۵ گیگابیت‌برثانیه می‌رسد. شبکه‌های LTE با 8CA، سرعت دانلود تا ۳ گیگابیت‌برثانیه و سرعت آپلود حداکثر ۴۲۲ مگابیت‌برثانیه دارند.

از دیگر ویژگی‌های ارتباطی اگزینوس ۲۲۰۰ می‌توان به بلوتوث ۵٫۲، BeiDou ،Galileo ،GLONASS ،GPS، Wi-Fi 6E ،NFC و درگاه USB 3.2 Type-C اشاره کرد. سامسونگ امنیت را نیز بهبود بخشیده است و تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ فناوری عنصر امن (Secure Element) اختصاصی برای ذخیره کلیدهای رمزنگاری دارد.

یونگین پارک، رئیس بازرگانی سیستم LSI در سامسونگ الکترونیکس، گفت: «اگزینوس ۲۲۰۰ بر‌ اساس پیشرفته‌ترین لیتوگرافی ۴ نانومتری EUV و با فناوری‌های پیشرفته موبایل، GPU و NPU تولید و ترکیب شده است. این تراشه بهترین تجربه را برای کاربران گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهد. با Xclipse، گرافیک هیبریدی موبایل جدید که مبتنی‌‌ بر معماری RDNA2 شرکت AMD ساخته شده، اگزینوس ۲۲۰۰ تجربه‌ی بازی‌های موبایلی را با کمک گرافیک و عملکرد هوش مصنوعی بهبودیافته تعریف می‌کند. سامسونگ علاوه‌‌ بر ارائه‌ی بهترین تجربه تلفن‌‌ همراه برای کاربران، به تلاش‌های خود در نوآوری تراشه‌ها ادامه می‌دهد.»

به‌طور کلی عملکرد اگزینوس ۲۲۰۰ در ‌مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل یک، دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک و اپل A15 بایونیک در بهره‌وری محاسباتی، بازی و اتصال سلولی جالب خواهد بود.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه