آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

آیا من یک پاندا هستم؟؛ تصاویر سلفی‌ آیفون‌ ۱۵ افراد را «زشت‌تر» نشان می‌دهند

  • -
آیا من یک پاندا هستم؟؛ تصاویر سلفی‌ آیفون‌ ۱۵ افراد را «زشت‌تر» نشان می‌دهند

دوربین سلفی آیفون‌های جدید آنقدر خوب شده‌ است که تصورات مردم را از چهره‌ی واقعی‌شان به‌هم ریخته است. اما مشکل از تصور ماست یا از دوربین؟

ذوق خرید گوشی جدید و روزهای اول در دست گرفتن آن را به یاد دارید؟ حالا فکر کنید که می‌خواهید آیفون قدیمیتان را با آخرین مدل آیفون عوض کنید یا اصلا برای اولین بار آیفون بخرید. یکی از دلایل اصلی کاربران برای خرید آیفون‌ جدید، دسترسی به دوربین قوی‌تر است. این موضوع به‌خصوص برای اینفلوئنسرها، بلاگرها و صاحبان آنلاین‌‌شاپ‌ها بسیار مهم است. اما بیایید این‌ها را کنار بگذاریم و به دید یک کاربر عادی به خرید آیفون جدید نگاه کنیم؛ یک گوشی به‌روز و قدرتمند با دوربینی فوق‌العاده.

وقتی با آیفون جدید سلفی گرفتم و به آن نگاه کردم، با خودم گفتم اشکالی ندارد، این فقط یک سلفی سریع و بدون آمادگی است. اما همین حس کافی بود تا کم‌کم علاقه‌ام را به سلفی گرفتن از دست بدهم. تا دو هفته پیش، زمانی‌که جلوی آینه رفتم و درخشش پوستم را دیدم، به نظرم همه چیز شایسته‌ی ثبت یک سلفی بی‌نقص بود. سلفی را گرفتم و پیش‌نمایش آن هم به نظر عالی می‌آمد. اما پس از دیدن سلفی از گالری تصاویر با خودم فکر کردم، شاید بهتر باشد وقت پاکسازی پوست بگیرم. چند ثانیه بعد با خودم گفتم شاید نور اتاق مناسب نبوده. درنهایت به این نتیجه رسیدم که زیاد هم اهمیتی ندارد.

چند روز بعد از آن‌که تمام آن تفکرات منفی را در مورد سلفی‌ام فراموش کرده بودم، به مقاله‌ای برخوردم که در مورد شکایت مردم و به‌ویژه اینفلوئنسرها از سلفی‌های بیش‌ازحد دقیق و باجزییات آیفون‌های جدید بود. این موضوع از آیفون ۱۳ تا الان ادامه داشته و در مدل‌های جدید، نارضایتی‌ها حتی بیشتر هم شده است.

وقتی بیشتر پیگیر ماجرا شدم، پی بردم که اکثر کاربران از این گله دارند که پوستشان در سلفی‌های آیفون افتضاح به‌نظر می‌رسد. کاربری گفته بود که دایره‌های سیاه دور چشمش در آینه عادی به نظر می‌رسند، اما وقتی سلفی‌‌ای را که با آیفون ۱۴ گرفته، می‌بیند، به‌جای خودش، انگار پاندایی جلوی دوربین ژست گرفته است! کاربر دیگری هم در تیک‌ تاک گفته بود که از شخصی از انجمن اپل درخواست کرده که به او بگوید چگونه می‌تواند مشکل دوربین سلفی را حل کند.

ما در زومیت هنگام بررسی دوربین گوشی، دقت در ثبت جزییات را جزو نکات مثبت می‌دانیم و از این نظر، دوربین‌های آیفون همیشه جزو بهترین‌ها بودند. اما وقتی نظرات کاربران آیفون ۱۵ را در مورد سلفی‌ها خواندم و به میزان ناراحتی‌ و استیصالشان برای یافتن راه چاره پی بردم، با خودم فکر کردم که شاید دوربین قوی‌‌تر برای سلفی آنقدرها هم خوب نباشد؛ یا دست‌کم آن‌چیزی نباشد که اکثر کاربران دنبالش هستند.

واقعیت این است که دوربین سلفی آیفون اکنون آنقدر خوب شده که شاید بیش‌ازحد خوب باشد! در رسانه‌های اجتماعی، مردم خود را غرق فیلترهای زیبایی می‌کنند. افراد دورکار در جلسات آنلاین، با فیلتر پوست خودشان را شفاف می‌کنند و برایشان اهمیتی ندارد که ممکن است تار و ناواضح به‌نظر برسند. می‌توانید چهره‌تان را به کمک ابزار هوش مصنوعی در عرض چند ثانیه به ملکه‌ی زیبایی تبدیل کنید و ده‌ها عکس حرفه‌ای و درخشان از خودتان در پروفایل‌های اجتماعی‌تان قرار دهید.

  • چگونه با گوشی، سلفی‌های بی‌نقص بگیریم

زمانی‌که گوشی شیائومی و گوشی سامسونگ و دیگر برندها، به‌کمک پردازش‌های هوش مصنوعی، تغییراتی روی سلفی‌ها ایجاد می‌کنند تا زیباتر به‌نظر برسند، دوربین جدید اپل، به‌طرز واقع‌گرایانه‌ای آنچه را که نمی‌خواهید حقیقت داشته باشد، به صورتتان می‌کوبد: چقدر جوش‌ سرسیاه دارید! آکنه! خطوط اخم! از چروک‌های ریز روی پیشانی و اطراف چشم که دیگر نگویم! بهتر نیست فکری به حال منافذ باز پوستتان و آن همه جوش زیرپوستی بکنید؟

دوربین سلفی جدید اپل، چیزی را که فکر نمی‌کنید حقیقت داشته باشد، به صورتتان می‌کوبد

در دو سه سال گذشته، به نظر می‌رسد که هر زمان مردم آیفون خود را ارتقا می‌دهند، شکایات مربوط به دوربین سلفی دوباره سر بیرون می‌زند؛ به‌ویژه مدل‌های آیفون ۱۳، آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ موجی از ناراحتی و نارضایتی از وضوح بیش‌ازاندازه‌ی سلفی‌ها را در سراسر اینترنت برانگیخته است. اغلب این کاربران از این شاکی هستند که چهره‌ی آن‌ها در پیش‌نمایش خوب به‌نظر می‌رسد، اما با فشردن دکمه‌ی شاتر و پس از پردازش تصویر، از زیبایی چهره‌یشان در سلفی ثبت‌شده به‌شدت کم شده است.

آیفون ۱۵ پرو برچسب روی دوربین سلفی

هر سه نسل آیفون در پنل جلویی یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دارند، اما دلیل اینکه عکس‌های سلفی آیفون‌های جدید بسیار دقیق هستند، به تعداد مگاپیکسل نیست؛ چراکه آیفون ۱۲ نیز دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی دارد، اما شکایتی در مورد سلفی‌های آن شنیده نشده است.

اپل به‌طور مشخص در مورد اینکه چه چیزی از زمان عرضه‌ی آیفون ۱۳ ممکن است درمورد دوربین‌ها تغییر کرده باشد، اظهارنظر نکرده، اما به این نکته اشاره کرده است که گوشی‌های جدید به‌لطف تراشه‌های قدرتمندتر، عملکرد بهتری در پردازش تصویر داشته‌اند.

آیفون ۱۴ برای ثبت جزییات و رنگ طبیعی پوست تا ۴ تریلیون عملیات روی هر تصویر انجام می‌دهد

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ می‌توانند ۴ تریلیون عملیات در هر عکس انجام دهند تا جزئیات را بهبود بخشند و رنگ پوست را طبیعی‌تر جلوه دهند. احتمالاً تاالان متوجه شده‌اید که چرا تمام این تغییرات قبل از فشار دادن دکمه‌ی شاتر، نمایش داده نمی‌شوند. به گفته‌ی اپل هدف این است که عکس‌های نهایی تا حد ممکن به واقعیت نزدیک باشند.

نکته این است که نه سلفی‌های قدیمی آیفون و نه سلفی‌های جدید لزوماً واقعیت چهره‌ی شما را به تصویر نمی‌کشند و نمی‌توان گفت کدام تصویر دقیق‌تری از شما ارائه می‌دهد. امیلی کوپر، استاد بینایی‌سنجی در دانشگاه کالیفرنیا برکلی که در مورد سلفی‌ها مطالعه کرده است، می‌گوید هر عکسی که توسط دوربین ثبت می‌شود، لزوماً تصویر واقعی از ظاهر فرد در دنیای واقعی نیست.

مثلا یک آینه‌ی بزرگ‌نمایی مخصوص آرایش صورت را در نظر بگیرید؛ واقعیت چهره‌ای که در این آینه می‌بینید، کمتر از چهره‌ای که در آینه‌ی معمولی به شما خیره شده، نیست؛ اما این موضوع در مورد سلفی‌ها فرق می‌کند. به نقل از کاربران رسانه‌های اجتماعی، نحوه‌ی پردازش عکس‌های اپل، سلفی‌ها را «بیش‌از‌حد واضح» می‌کند و به روشی غیرطبیعی به نمایش جزئیات می‌پردازد.

«خوب» بودن یا نبودن عکس بستگی به کاری دارد که می‌خواهید با آن انجام دهید

درست است که ما از دوربین اساساً برای مستندسازی جهان استفاده می‌کنیم، اما نحوه‌ی تفسیر ما از خوب بودن عکس می‌تواند کاملا شخصی باشد و تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله قصد عکاس، نحوه‌ی تولید و ویرایش قرار بگیرد. ساده‌تر بگویم، «خوب» بودن یا نبودن عکس بستگی به کاری دارد که می‌خواهید با آن انجام دهید.

اگر از اگزمای پلک خود عکس می‌گیرید تا برای پزشک بفرستید، عکس باید جزئیات بالایی داشته باشد. اگر در کنسرت محسن یگانه سلفی می‌گیرید تا در اینستاگرام استوری کنید، مطمئناً دلیلی ندارد که بخواهید لکه‌ها و منافذ پوستتان با وضوح بالا در سلفی مشخص باشد.

مشکل اینجا است که نرم‌افزار اپل تمام تصاویر را دسته‌جمعی پردازش می‌کند و نمی‌تواند بین عکس سلفی و عکس گلدان تفاوت قائل شود. به گفته‌ی کوپر، هیچ الگوریتم کلی وجود ندارد تا هر تصویر را برای هدفی که برای آن در نظر گرفته شده است، بهتر کند.

مقایسه سلفی در آیفون‌‌های قدیمی

ساختن دوربینی که بداند در کجا چگونه عمل کند، کار سختی است. پنج سال پیش، دوربین سلفی آیفون با مشکلی برعکس موضوع سلفی‌های ناامیدکننده‌ی امروزی، دست و پنجه نرم می‌کرد. در سال ۲۰۱۸، آیفون‌ XR و آیفون‌ XS اپل عکس‌هایی می‌گرفتند که افراد را به‌طور مشکوکی خوب نشان می‌داد. این گوشی‌ها متهم به صاف کردن مصنوعی پوست بودند؛ ماجرایی که به «بیوتی‌گیت» ( Beautygate) یا «رسوایی زیبایی» معروف شد. اپل بعداً گفت که یک باگ نرم‌افزاری پشت این عکس‌های جذاب غیرمعمول وجود دارد و آپدیتی برای حل آن منتشر کرد.

عکس زیباتر می‌خواهید یا نمایش دقیق‌تری از واقعیت؟

سوال اصلی این است: «آیا عکس زیباتر می‌خواهید یا نمایش دقیق‌تری از واقعیت؟» به نظر می‌رسد بیشتر مردم چیزی بین این دو را می‌خواهند؛ نه خیلی مصنوعی و نه خیلی واقعی. دوربین سلفی نباید شما را شبیه شرک نشان دهد، اما لازم هم نیست که شبیه چهره‌ی انسانی فیونا بیفتید. مگر ما چه چیزی می‌خواهیم جز این‌که سلفی‌‌ها‌‌یمان واقعی و شبیه خودمان باشد، اما منافذ روی پوستمان را به‌گونه‌ای نشان ندهد که در واقعیت برای دیدنش نیاز به ذره‌بین داشته باشیم؟

چهره شرک از پایین

در یک سلفی بی‌نقص مشخص بودن منافذ پوست، مشکلی ندارد و به طبیعی بودن عکس کمک می‌کند؛ اما این‌ که تک‌تک منافذ قابل مشاهده باشند، تصویر سلفی را بسیار از بی‌نقص بودن دور می‌کند.

ماریا-کارولینا کامبره، استاد آموزش دانشگاه کنکوردیا در مونترال و یکی از همکارانش سال‌ها گروه‌های متمرکز بر سلفی را در کانادا برگزار و در مورد سبک عکاسی با بیش از صد جوان صحبت کردند. آن‌ها دریافتند که افراد سلفی‌ها را به روشی بسیار خاص بررسی می‌کنند که آن را «نگاه دیجیتالی-جرم‌کاوانه» نامیدند. مردم روی چنین تصاویری زوم می‌کنند و به دنبال جزئیات و شواهدی از هرگونه فیلتر و دستکاری می‌گردند. درواقع، آن‌ها به دنبال نقص و ناهماهنگی هستند.

پارادوکس عجیبی است؛ همه چیز بهینه شده است، اما بهترین عکس‌های سلفی به‌گونه‌ای به‌نظر می‌رسند که انگار بهینه نشده‌اند؛ با اینکه این اتفاق افتاده است.

این موضوعی است که از کودکی ذهن مرا درگیر کرده است. چرا مردم علاقه دارند گیاه مصنوعیشان شبیه گیاه طبیعی به‌نظر برسد و وقتی کسی به آن‌ها می‌گوید که باور نمی‌کند گیاه طبیعی گوشه‌ی پنجره‌شان مصنوعی نباشد، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجند؟ به‌همین‌ترتیب، وقتی سلفی با فیلتر زیبایی می‌گیریم، دوست داریم باور کنند که این خود واقعی‌مان هستیم، بدون هیچ دستکاری. اما اگر سلفی واقعیت را به رویمان بیاورد، آن‌وقت از دوربین به‌دردنخور گوشی ناراحت می‌شویم.

آیفون ۱۴ در دست مرد

هر گوشی هوشمندی به روشی متفاوت با چالش سلفی مقابله می‌کند. اما از آنجایی که دستگاه‌ها در این مرحله نقش زیادی در درک ما از خود دارند، عوض کردن روش آن‌ها می‌تواند تصوری را که ما سال‌ها از خود داشته‌ایم، به هم بریزد. این روزها بیشتر ما، به‌خصوص نوجوان‌ها و جوان‌ها، غالب وقت خود را به تماشای تصاویرمان در گالری گوشی می‌گذارنیم تا اینکه به انعکاس چهره‌ی خود در آینه خیره شویم. بنابراین عجیب نیست که تصورمان از خود بیشتر شبیه به آنچه باشد که در عکس‌ها می‌بینیم، نه در آینه.

شاید آیفون‌های قدیمی با دوربین سلفی ضعیف‌تر و باگ‌های نرم‌افزاری یا گوشی‌های اندرویدی با فیلترهای قابل تنظیم دوربین، سال‌ها مردم را در مورد ظاهرشان گمراه کرده‌اند و اکنون مردم به دلیل برهم خوردن تصورشان از دوربین‌های سلفی آیفون‌‌های جدید شاکی هستند. شاید برای شما هم سوال شده باشد که «آیا بقیه من را بیشتر شبیه سلفی‌های بی‌چین‌و‌چروک و لطیف گوشی قدیمی‌ام می‌بینند یا سلفی‌های پروضوح آیفون جدید؟»

به پیشنهاد کوپر، می‌توانید سلفی‌های خودتان را برای افرادی که شما را می‌شناسند، بفرستید و این سوال را از آن‌ها بپرسید. پاسخ شما به این سوال چیست؟ آیا فکر می‌کنید بیشتر شبیه فردی هستید که در گالری گوشی‌تان است یا فردی که در آینه به شما خیره شده است؟

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه