آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

تسلا سایبرتراک: اختراع دوباره‌ پیکاپ یا عامل ناامنی جاده‌های آمریکا؟

  • -
تسلا سایبرتراک: اختراع دوباره‌ پیکاپ یا عامل ناامنی جاده‌های آمریکا؟

به عقیده‌ی ایلان ماسک، سایبرتراک در هر مشاجره‌ی خودرویی برنده می‌شود؛ اما بدنه‌ی محکم و طراحی زاویه‌ای آن خواب را از چشم صاحب‌نظران ایمنی ربوده است.

چه دوستش داشته باشید چه نه، تسلا اخیراً با رونمایی از پیکاپ سایبرتراک، چشم‌اندازی رادیکال و نو برای پیکاپ‌های اصیل آمریکایی ارائه داد؛ با این حال، به گزارش رویترز، بدنه‌ی سفت‌و‌سخت و طراحی نامتعارف تراک مورد بحث، کارشناسان ایمنی را در این فکر برده که آیا این ویژگی‌ها به قیمت قربانی کردن حفاظت از سرنشینان و عابران پیاده صورت گرفته است یا خیر.

اما دلیل این همه نگرانی چیست؟ پیکره‌ی تسلا سایبرتراک را ورقه‌های ضخیمی از فولاد ضدزنگ و نَوَرد سردشده (Cold-Rolled) پوشانده‌اند که به گفته‌ی ایلان ماسک، به‌دلیل سفتی بسیار زیاد، در اوایل منجر به شکسته شدن دستگاه‌های پرس کارخانه‌ی تسلا شده‌‌اند؛ به همین دلیل، نواحی قابل مچاله شدن (Crumble Zones) و پانل‌های بدنه‌ی جاذب ضربه، که در اکثر خودرو‌های امروزی موجود هستند، در ساخته‌ی جدید ایلان ماسک به‌کار نرفته یا بسیار محدود هستند.

نمای از جلو خودرو سایبرتراک تسلا در نمایشگاهی در منهتن

در مقابل، تسلا با اشاره به اینکه جلو و پشت خودرو دارای ساختار‌های جذب و پخش انرژی هستند و هنگام برخورد از کنار، پوسته‌ی درِ سایبرتراک بخش زیادی از نیروی ضربه را جذب می‌کند، بر پیروی این شرکت از قوانین مربوطه و ایمنی تراک جدیدش تأکید کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در پستی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت: «ما مطمئنیم که سایبرتراک در هر مایل نسبت به دیگر تراک‌های دیگر بسیار ایمن‌تر خواهد بود، هم برای سرنشینان و هم برای عابران پیاده.»

سمیر حمدار، پروفسور ایمنی خودرو از دانشگاه جرج واشینگتن، از محدود بودن نواحی قابل مچاله شدن ابراز نگرانی کرد؛ اما ادعای تسلا مبنی بر وجود قابلیت‌های جاذب ضربه‌ی دیگر را رد نکرد: «امکان وجود مکانیزم‌های ضربه‌گیر که محدود بودن نواحی قابل مچاله شدن را جبران کند، وجود دارد.» نقاط مذکور هنگام تصادف مچاله می‌شوند و با جذب بخش زیادی از نیروی ضربه، از انتقال آن به سرنشینان جلوگیری می‌کنند.

نمای کناری از خودرو سایبرتراک تسلا در نمایشگاهی در منهتن

با وجود این، دیگر کارشناسان معتقدند که فقدان نواحی مذکور، تشدید آسیب‌ها در هنگام برخورد‌ را به همراه خواهد داشت. آدریان لوند، رئیس سابق مؤسسه‌ی ایمنی بزرگراه‌های ایالات متحده که تست تصادف‌های آن‌ها به عنوان استانداردی برای صنعت است، هشدار داد: « مشکل این است که اگر بدنه‌ی [سایبرتراک را] به دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ واقعاً سفت بسازند، وقتی که سرهای افراد به آن برخورد کنند نیز آسیب بیش‌تری [به آن‌ها] وارد خواهد شد.»

بدون مچاله‌شدن بخش‌های خاص بدنه و در نتیجه جذب حداکثری انرژی‌های رد‌وبدل شده در هنگام تصادف، تسلا سایبرتراک آن انرژی‌ها را مستقیماً به بدنه‌ی خودرو‌ی بخت‌برگشته‌ی دوم منتقل می‌کند. آن‌طور که ایلان ماسک گفت: «اگر با خودروی دیگری بحث کردید، برنده شمایید»؛ اما رهبران مبحث ایمنی باور دارند که این برنده‌ شدن و وارد شدن ضربه‌های مهلک به وسیله‌ی نقلیه‌ی مقابل، به قیمت جان سرنشینان آن تمام خواهد شد.

نمای از پشت خودرو سایبرتراک تسلا در نمایشگاهی در منهتن

دیوید فریدمن، سرپرست سابق اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده (NHTSA)، وضعیت خودروی مقابل سایبرتراک در یک تصادف را اینگونه توصیف کرد: «اگر در تصادفی باشید که خودروی مقابل دارای نقاط مچاله‌شونده است و خودروی شما محکم‌تر باشد، خودروی‌ آن‌ها مچاله می‌شود و خودروی شما مقاومت می‌کند.»

همچنین، معتقدان به خطرناک بودن سایبرتراک، از ابعاد بزرگ و شتاب حیرت‌انگیزش با وجود وزن بیش‌ از ۳۰۰۰ کیلویی‌ آن هراس دارند؛ نمای جلویی برجسته‌ی این خودرو نیز می‌تواند کابوسی برای عابرین پیاده و دوچرخه و موتورسواران باشد. در همین راستا، شورای ایمنی حمل‌و‌نقل اروپا با اشاره به همین موضوعات در بیانیه‌ای گفتند: «ما امیدواریم که تسلا این وسیله‌ی نقلیه را به اروپا نیاورد.»

تسلا هنوز از برنامه‌های احتمالی‌اش برای فروش سایبرتراک در اروپا سخنی به میان نیاورده است؛ اما مهندس ارشد این شرکت به نشریه‌ی خودرویی تاپ‌گر گفت که قوانین اتحادیه‌ی اروپا که به منظور حفاظت از عابرین پیاده، بیرون‌زدگی‌های خودرو‌ها را محدود می‌کنند، ممکن است فروش این خودرو را با مشکل مواجه کنند.

جولیا گریزولد از دانشگاه برکلی نیز ویدئو‌های تست تصادف منتشرشده توسط تسلا را نگران کننده خواند و گفت که وزن و شتاب بالای تراک برای غیرسرنشینان خطرناک است. ایمنی سایبرتراک هنوز توسط سازمان‌های مستقل ارزیابی نشده و سازمان‌های نظارتی ایالات متحده به خودآزمایی سازندگان وسایل نقلیه و تأیید پایبندی آن‌ها به استاندارد‌های ایمنی متکی هستند.

قیمت خودرو تسلا سایبرتراک ۶۰٬۹۹۰ دلار است و جمعه‌ دهم آذر نخستین مدل‌های تولید شده‌ی آن به خریداران تحویل شدند.

تسلا درحال برنامه‌ریزی برای تولید حدود ۲۵۰ هزار سایبرتراک در سال ۲۰۲۵ است.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه