آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

اپل فروش محصولاتش را در بازار ترکیه از سر گرفت

  • -
اپل فروش محصولاتش را در بازار ترکیه از سر گرفت

پس از تعلیق کوتاه‌مدت فروش محصولات اپل در ترکیه، به‌نظر می‌رسد که این شرکت باردیگر فرایند فروش را از سر گرفته؛ اما ظاهرا به‌دلیل کاهش شدید ارزش لیر، قیمت محصولات تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

اقتصاد ترکیه اخیرا به‌دلیل سیاست مالی جدید و جنجال‌برانگیز، حال روز خوشی را سپری نمی‌کند و بسیاری از شرکت‌های مطرح از قبیل اپل به آینده فعالیت‌هایشان در این کشور دچار تردید شده‌اند. به‌تازگی مشخص شد که کوپرتینویی‌ها فروش آنلاین محصولاتشان را در ترکیه به حالت تعلیق در آورده‌اند و کاربران با مراجعه به وب‌سایت رسمی اپل قادر به تهیه محصول موردنظرشان نیستند.

اکنون به‌نظر می‌رسد که پس از وقفه‌ای کوتاه، غول دنیای فناوری باردیگر فروش محصولات را در بازار ترکیه از سر گرفته و ظاهرا قیمت‌ها را نیز مطابق با کاهش ارزش لیر تا ۲۵ درصد افزایش داد است. جالب است بدانید که بحران اقتصادی در ترکیه زمانی رخ داد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه سیاست نرخ بهره پایین را با وجود تورم بالا اعلام کرد. این دقیقا برعکس واکنش معمول به تورم است؛ یعنی افزایش هزینه استقراض برای کاهش تقاضای بالا که باعث افزایش قیمت می‌شود. حتی برخی از صاحب‌نظران این سیاست را «دیوانه‌وار» توصیف کرده‌اند.

به‌موجب سیاست جدید و حمایت همه‌جانبه رئیس‌جمهور ترکیه از آن، لیر ارزش خود را تا ۱۵ درصد از دست داد. نکته حائز اهمین این است که لیر پیش‌ازاین ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده بود و درنهایت این شرایط بحرانی به جایی رسید که در چهارشنبه گذشته هر دلار به‌ازای ۱۳٫۴۴ لیر معامله می‌شد. دراین‌میان، بسیاری سیاست‌های اردوغان را مقصر می‌دانند که بانک مرکزی ترکیه را مجبور کرده است تا نرخ بهره را پایین نگه دارد.

به‌هرحال، خبرگزاری‌های محلی ترکیه گزارش می‌دهند که فروش محصولات اپل درحال‌حاضر از سر گرفته شده؛ اما قیمت‌ها بسیار افزایش یافته است. بااین‌حال، اپل هنوز بیانیه‌ی رسمی در این رابطه منتشر نکرده و از هرگونه اظهارنظر خودداری کرده است.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه