آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

تیم کوک: کاربران برای نصب دستی برنامه‌ها بایستی گوشی‌‌های اندرویدی را خریداری کنند

  • -
تیم کوک: کاربران برای نصب دستی برنامه‌ها بایستی گوشی‌‌های اندرویدی را خریداری کنند

اگرچه iOS به لحاظ سطوح عملکردی در حال تبدیل شدن به یک سیستم‌عامل کامل است؛ اما این پلتفرم کماکان در مقایسه با اندروید نسبتا بسته به‌نظر می‌رسد. ساده‌ترین مثال برای اثبات چنین ادعایی این است که نصب اپ استورهای متفرقه یا بارگذاری و اجرای آزادانه فایل‌های IPA بدون انجام جیلبریک امکان‌پذیر نیست.

امروز تیم کوک؛ مدیرعامل اپل در جریان بحث پیرامون اپ استور و نحوه دانلود و نصب برنامه‌ها توسط کاربران آی‌فون اعلام کرد که آن‌دسته از افرادی که مایل به بارگذاری جانبی برنامه‌ها روی هندست خود هستند؛ بایستی به فکر خریداری دستگاه‌های اندرویدی باشند. وی ادعا کرد که تجربه کاربری ارائه شده توسط اپل، فاکتورهای امنیت و حفظ حریم خصوصی را به حداکثر میزان ممکن ارتقاء خواهد داد.

با این‌حال اکنون اتحادیه اروپا مشغول بررسی قانون بازار دیجیتال است. این قانون شامل مجموعه مقرراتی است که شرکت‌هایی نظیر اپل را ملزم می‌کنند تا امکان اجرای اپ استورهای ثالث روی دستگاه‌های خود را فراهم نمایند.

تیم کوک در جریان برگزاری نشست DealBook طی هفته جاری بار دیگر به سوالات پیرامون عمل بارگذاری جانبی (سایدلود) اپلیکیشن‌ها پاسخ داد.

تیم کوک: چنان‌چه دسترسی به قابلیت بارگذاری جانبی برنامه‌ها برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است؛ در این‌صورت یک دستگاه اندرویدی را انتخاب کنید!

تیم کوک طی اظهاراتی کاملا صریح اعلام کرد: “چنان‌چه مایل به سایدلود یک برنامه هستید یا وجود چنین قابلیتی را حائز اهمیت قلمداد می‌کنید؛ در این‌صورت می‌توانید به سراغ سیستم‌عامل اندروید بروید. از نظر اپل صدور مجوز بارگذاری جانبی برنامه‌ها همانند عرضه یک خودرو بدون کیسه هوا و کمربند ایمنی است. ماموریت اپل به حداکثر رساندن امنیت کاربران و حفاظت از حریم خصوصی آن‌ها است. صدور مجوز سایدلود برنامه‌ها اقدامی بسیار خطرناک است.”

در واقع 2 روز قبل نیز کریگ فدریگی؛ معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار در شرکت اپل نیز اعلام کرد که نصب برنامه‌ها با دور زدن اپ استور به منزله بازگشایی یک جعبه پاندورا مملو از بدافزار خواهد بود. بر اساس داده‌های پیش‌تر منتشر شده توسط اپل، خطر آلوده شدن به بدافزار در سیستم‌عامل اندروید 15 تا 47 برابر بیش‌تر از iOS است.

از این رو عقیده کاربران iOS در خصوص امکان سایدلود برنامه‌ها برای تیم کوک هیچ اهمیتی ندارد. ایده‌های کمپانی آمریکایی در زمینه منابع انتشار اپلیکیشن‌ها کاملا سخت‌گیرانه بوده و کلیه برنامه‌ها صرفا بایستی از طریق فروشگاه اپ استور منتشر شوند. بنابراین کاربران در صورت تمایل به نصب برنامه‌ها از منابع متفرقه بایستی به پلتفرم اندروید مهاجرت نمایند. بی‌تردید گروهی از کاربران iOS مایل به نصب اپلیکیشن‌ها از سایر منابع هستند. این افراد همان کاربرانی هستند که از اکوسیستم اپل به اندروید مهاجرت می‌کنند.

با بررسی دقیق‌تر موضوع می‌توان دریافت که در صورت فعال‌سازی قابلیت بارگذاری جانبی برنامه‌ها، اطمینان یافتن از حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران امری بسیار دشوار خواهد بود. اپل صرفا در شرایط کنونی می‌تواند بر کیفیت و اهداف برنامه‌ها در اپ استور نظارت کند. بنابراین غول کوپرتینویی نصب هرگونه برنامه از منابع ثالث را به صلاح ندانسته و معتقد است که این اقدام، کاربران آی‌فون را در معرض خطر قرار خواهد داد. تجهیز آی‌فون به قابلیت‌هایی که مانع از نصب برنامه‌های مخرب دریافتی از منابع ثالث می‌شوند؛ امری بسیار دشوار به‌شمار رفته و ظاهرا تیم کوک برای انجام آن آمادگی ندارد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه