آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

محصولات استوک چیست؟ دلایل منطقی برای اینکه استوک نخرید!

  • -
محصولات استوک چیست؟ دلایل منطقی برای اینکه استوک نخرید!

با نوسانات شدید قیمت در ایران، و نیاز روزافزون مردم بخصوص جوانان به موبایل‌ها و وسایل ارتباطی یاعث شده است به کالاهای استوک و دست دوم رغبت بیشتری داشته باشند. اما فرق میان کالای استوک و دست دوم چیست؟ خرید کالای استوک خوب است یا بد؟ آیا ارزش خریدن دارد؟ مزایا و معایب آن چیست؟ با آی‌تی‌کلوپ همراه باشید.

استوک چیست؟

واژه استوک (Stock) در زبان لاتین به کالای موجود یا ذخیره شده در انبار و آماده فروش و تحویل به مشتری اطلاق می‌شود. اما این کلمه در بازار فروش محصولات گوناگون اعم از کالاهای دیجیتال پوشاک و غیره در ایران معنی کاملاً متفاوتی دارد. در ایران به کالاهای کارکرده و دست دوم که در حد یک محصول آکبند و نو می باشند استوک گفته می‌شود.
گفتنی است کالاهای استوک الزاما کارکرده و دست دوم نیستند. برای مثال در برخی از فروشگاه های معتبر آمریکایی، اروپایی و آسیایی که در زمینه دیجیتال، پوشاک، دکوراسیون، مواد غذایی و … فعالیت می کنند در شرایطی خاص کالای نو و آکبند خود را به نام استوک به فروش می رسانند. برای مثال در کشورهای اروپایی اگر از تاریخ تولید یک دستگاه با ۵ سال خدمات پس از فروش یکسال بگذرد و این کالا به فروش نرسیده باشد، قیمت آن را تا حد زیادی حتی در بعضی موارد تا ۷۰ درصد کاهش داده و آن را به عنوان یک کالای استوک به فروش می‌رساند.

اما در ایران، معنای استوک تغییر می‌کند! استوک در ایران بمعنی یک کالای دست دوم است! حالا ممکن است این سوال در ذهن شما بیاید که فرق میان یک کالای دست دوم با یک کالای استوک در چیست؟

فرق استوک با کالا دست دوم

دیوار و شیپور دو وبسایت و نرم‌افزار واسطه میان فروشنده و خریدار هستند. یعنی شما اگر کالایی داشتید که دیگر نیازی به آن ندارید، یک عکس از محصول خود تهیه کرده و در این سایت‌ها قرار می‌دهید. حالا فرد دیگری پیدا می‌شود که به این کالا نیاز دارد. در نتیجه خرید و فروش بین طرفین انجام می‌شود. هیچگاه به این کالا استوک نمی‌گویند!
در واقع محصولات استوک، توسط شرکت‌های واسطه از کشورهای پیشرفته و صنعتی وارد کشورهای جهان سومی می‌شوند! پس شما از محصولات دست دوم و کارکرده مردم خارج نشین استفاده می‌کند که شرکت‌های واسطه آن‌ها را می‌خرند و وارد می‌کنند!

حالا کالای استوک بخریم یا نه؟!

حالا سوال اساسی اینجاست! آیا خرید محصول استوک ارزش دارد یا نه؟! اگر به شرکت‌های بزرگی مانند اپل یا سامسونگ توجه کنید! سالیانه پویش‌هایی راه می‌اندازند و از کاربران خود می‌خواهند اگر محصولات الکتریکی قدیمی دارند، می‌توانند آن‌ها را تحویل بدهند و با دادن مبلغی بسیار اندک محصولات جدیدی از این شرکت‌ها را خریداری کنند. در نتیجه مردم لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌های قدیمی خود را تحویل می‌دهند و محصول جدید تحویل می‌گیرند! حالا این شرکت‌ها این محصولات قدیمی و کارکرده را چه می‌کند؟!

یکی از خطرناک‌ترین زباله‌هایی که زنگ خطر آن در سازمان سلامت جهانی به صدا درآمده است، زباله‌های الکتریکی است! یعنی همین موبایل‌های قدیمی، لپ‌تاپ‌ها، باتری‌ها و... . به همین دلیل کشور‌های صنعتی پیشرفته به این فکر افتاده‌اند که زباله‌های الکتریکی خود را به نحوی از کشور‌های خود دور کنند. بهترین راه منتقل کردن این زباله‌ها به کشورهای جهان سومی است!

راحت بگوییم! آن‌ها عاشق چشم و ابروی ما نیستند که محصولات خود را با 80 درصد تخفیف بفروش برسانند! بلکه آن‌ها با تحویل گرفتن از مردم خود و صادرات‌ ‌آ‌ن‌ها به کشورهای جهان سومی سودهای هنگفتی به جیب می‌زنند.
حالا اگر شما این محوصلات را خریداری کنید، بعد از مدت کوتاهی از کار می‌افتند و دیگر کار نمی‌کنند!! حالا این زباله‌های الکتریکی روی دست ما می‌مانند! لطفا قبل از خرید این کالا‌ها حتما تمام جوانب را بسنجید سپس اقدام به خرید کنید.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه