آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

پلتفرم جدید انویدیا می‌تواند آغازگر دوران محاسبات ترکیبی کوانتومی باشد

  • -
پلتفرم جدید انویدیا می‌تواند آغازگر دوران محاسبات ترکیبی کوانتومی باشد

پلتفرم برنامه‌نویسی یکپارچه‌ی QODA برای کمک به برنامه‌نویسان طراحی شده است تا با استفاده از آن، از مزایای محاسبات کوانتومی در برنامه‌های موجود خود بهره ببرند.

توجه شرکت‌ها به استفاده از محاسبات کوانتومی رو به افزایش است و این فناوری می‌تواند پیشرفت‌های بزرگی را در زمینه‌هایی مثل داروسازی، مهندسی خودروهای الکتریکی، سرمایه‌گذاری و موارد دیگر به‌ارمغان بیاورد. بااین‌حال، اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم بیشتر برنامه‌های کاربردی مورد استفاده برای تقویت این نوع پیشرفت‌ها، فقط به محاسبات کوانتومی متکی نیستند و به‌نظر می‌رسد این نوع اپلیکیشن‌ها احتمالاً از محاسبات ترکیبی کوانتومی کلاسیک که در آن برخی الگوریتم‌ها برای استفاده از این فناوری بهینه شده‌اند استفاده خواهند کرد. همچنین برخی برنامه‌ها روی زیرساخت‌های محاسباتی کلاسیک اجرا می‌شوند.

درحال‌حاضر قطعه‌ای گم‌شده در پازل محاسبات کوانتومی وجود دارد و آن، روشی است که بیشتر توسعه‌دهندگان بتوانند سرعت برنامه‌هایی محاسباتی سطح‌بالای موجود خود را با بهره‌گرفتن از رایانه‌های کوانتومی افزایش دهند.

انویدیا ادعا می‌کند توسعه‌دهندگان می‌توانند با استانداردهای باز و قابل‌تعامل، از پلتفرم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف استفاده کرده و بدین‌طریق به مزایای محاسبات کوانتومی کلاسیک دسترسی داشته باشند.

تیم کوستا، مدیر HPC و محصولات مرتبط با محاسبات کوانتومی انویدیا گفت که پلتفرم جدید این شرکت موسوم به QODA، انقلابی در دسترسی به محاسبات ترکیبی کوانتومی کلاسیک خواهد بود. این پلتفرم شامل یک مدل برنامه‌نویسی و یک زنجیره‌ی ابزار کامپایلر است که شتاب کوانتومی برنامه‌های محاسباتی علمی امروزی را ممکن می‌سازد. این یعنی مدل برنامه‌نویسی و زنجیره‌ی ابزار برای ادغام و تعامل با ابزارها، مدل‌های برنامه‌نویسی و زبان‌هایی ساخته شده‌اند که توسعه‌دهندگان امروزی قبلاً از آن‌ها در برنامه‌های خود استفاده کرده‌اند.

به گزارش ZDNet، انویدیا انتظار دارد تا پایان سال جاری، نسخه‌ی آزمایشی QODA را آماده و راه‌اندازی کند. شایان‌ ذکر است این پلتفرم به‌طور رایگان دردسترس برنامه‌نویسان قرار خواهد گرفت.

انویدیا پردازنده‌های کوانتومی نمی‌سازد و درواقع زیرساخت‌های ابررایانه‌ای کلاسیک پردازنده‌های گرافیکی را تولید می‌کند که با تراشه‌های کوانتومی در یک سازوکار ترکیبی کار می‌کند؛ به‌همین دلیل است که QODA پلتفرمی باز محسوب می‌شود. این شرکت پلتفرم مورداشاره را با همکاری شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی سخت‌افزار سخت‌افزار محاسبات کوانتومی و شرکت‌های نرم‌افزاری و همچنین مؤسسات تحقیقاتی می‌سازد.

انویدیا در زمان راه‌اندازی QODA، پنج ارائه‌دهنده‌ی پیشرو در حوزه‌ی سخت‌افزار کوانتومی خواهد داشت که QODA از همه‌ی آن‌ها پشتیبانی می‌کند و ازجمله می‌توان به IQM Quantum Computers، Pasqal، Quantinuum، Quantum Brilliance و Xanadu اشاره کرد. شرکای تجاری انویدیا همچنین شامل برخی شرکت‌های نرم‌افزاری مثل QC Ware، Zapata و همچنین مراکز ابررایانه در Forschungszentrum Jülich، آزمایشگاه ملی لارنس برکلی و آزمایشگاه ملی Oak Ridge می‌شود.

کوستا می‌گوید QODA پلتفرم محاسباتی موازی و مدل برنامه‌نویسی ارائه می‌دهد که توسعه‌دهندگان با بهره گرفتن از آن‌ها می‌توانند سرعت برنامه‌های محاسباتی فشرده‌ی خود را با پردازنده‌های گرافیکی افزایش دهند. وی همچنین اعلام کرده است این پلتفرم درواقع بخشی از اقدامات داخلی انویدیا محسوب می‌شود که دسترسی به فناوری‌های جدید را بهبود می‌بخشد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه